Motylki - zamierzenia

Tydzień I - „Zimowe zabawy na śniegu i lodzie”  (29.01-02.02)

  • Nauczymy się zabawy paluszkowej „Zimne dłonie” z wykorzystaniem wiersza K. Tomiak – Zaremby;
  • Będziemy doskonalić analizę i syntezę słuchową podczas zabaw dydaktycznych
  • Ułożymy wspólnie „Zimowe puzzle” doskonaląc umiejętność dokonywania syntezy wzrokowej;
  • Poznamy sporty zimowe i związane z nimi ciekawostki;
  • Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów;
  • Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach;
  • Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych;
  • Weźmiemy udział w zabawie ruchowo-naśladowczej „Zimowe zabawy”;
  • Będziemy doskonalić mowę niewerbalną biorąc udział w zabawie „Zimowe kalambury”;
  • Ułożymy z liter wyraz ‘hokej’  i ozdobimy plakaty informujące o meczu;
  • Będziemy wymieniać nazwy miesięcy;
  • Będziemy wypowiadać  się na określony temat;
  • Wykonamy pracę plastyczną nawiązującą do tematu tygodnia;
  • Będziemy uczyć się reagować na sygnał muzyczny w zabawie „Taniec na lodzie”;
  • Wysłuchamy wiersza K. Tomiak – Zaremby „Zimą bawimy się bezpiecznie” i przypomnimy sobie zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie;
  • Będziemy doskonalić umiejętność pracy w grupach;
  • Ułożymy historyjkę obrazkową „Przygoda na łyżwach” i porozmawiamy o bezpieczeństwie ;
  • Ulepimy z plasteliny narciarzy rozwijając swoją kreatywność i zdolności manualne;
  • Wysłuchamy opowiadania H. Bechlerowej „O zwyczajnym bałwanie na śniegu”;
  • Będziemy ćwiczyć pamięć mechaniczną i wrażliwość słuchową w zabawie „ Kto mnie woła?”;
  • Weźmiemy udział w zabawach sensorycznych z wykorzystaniem lodu;
  • Poznamy liczbę 10 słuchając wiersza W. Chotomskiej „Dziesięć bałwanków”;
  • Korzystając z kleju i soli zaznaczymy trasę, którą jechała łyżwiarka;
  • Weźmiemy udział w Zimowych Igrzyskach Przedszkolaków w Akademii Sportu PROGRESS;

Tydzień II - „Na góralską nutę”  (05.02.- 09.02)

  • Poznamy i będziemy utrwalać wzór graficzny głoski w, literę w :małą i dużą, drukowaną i pisaną;
  • Rozwiniemy zainteresowania górami i poznamy legendy z nimi związane;
  • Będziemy doskonalić umiejętność dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
  • Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów
  • Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach
  • Weźmiemy udział w Balu Karnawałowym;
  • Wybierzemy się na przedstawienie edukacyjne „Wędrówki Kropelki”;
  • Odwiedzimy Bibliotekę Publiczną Filia nr 9 w Krakowie, aby rozmawiać o wartościach i słuchać dalszych przygód Cecylki Knedelek;
  • Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych;
  • Udoskonalimy słuch w zabawie „Zginęły klucze”;
  • Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia;
  • Rozwiniemy słuch fonematyczny poprzez zabawy głoskami i zgłoskami;
  • Przedszkolnym pociągiem wyruszymy w góry, aby poznać tradycyjne rzemiosło;
  • Wysłuchamy wiersza H. Mortkowiczówny „Jędruś z Zakopanego”;
  • Dowiemy się co oznaczają terminy : hala, szałas, smrekowy las, serdak, portki;
  • Pobawimy się w zabawę ruchową „Owce na hali”;
  • Poznamy strój góralski i pooglądamy zdjęcia górali w strojach regionalnych;
  • Zatańczymy w rytm góralskiej muzyki;
  • Pobudzimy kubki smakowe poprzez próbowanie góralskich smakołyków;
  • Wysłuchamy wiersza M. Kawałka „Na hali”;
  • Będziemy doskonalić umiejętność opisywania cech przedmiotów odgadując zagadki dotykowe;
  • Pooglądamy film edukacyjny „Co nam dają owieczki?”;
  • Porozmawiamy na temat gwary góralskiej i podejmiemy próby śpiewania gwarą góralską;

Tydzień III - „Na biegunach Ziemi”  (12.02-16.02)

  • Poznamy i utrwalimy literę p : małą i wielką, drukowaną i pisaną;
  • Rozwiniemy sprawność fizyczną w ćwiczeniach i zabawach ruchowych ;
  • Będziemy doskonalić czytanie globalne wyrazów poprzez układanie ich z rozsypanki literowej;
  • Będziemy wypowiadać się na temat tempa i nastroju utworów muzycznych;
  • Usprawnimy dodawanie w zakresie 10;
  • Utrwalimy znajomość kształtów figur geometrycznych;
  • Podczas spacerów będziemy obserwować przyrodę w zimowej szacie;
  • Dostrzeżemy kontekst przyczynowo-skutkowy układając historyjkę obrazkową;
  • Dowiemy się czym jest globus, znajdziemy Europę, Polskę i wskażemy dwa bieguny Ziemi;
  • Posłuchamy opowieści o życiu ludzi zamieszkujących mroźne obszary Ziemi blisko bieguna pólnocnego;
  • Wysłuchamy opowiadania A. Cz. Centkiewiczów „Odarpi syn Egigwy”;
  • Usprawnimy różne partie mięśniowe w zabawie „Wyścigi rzędów”;
  • Pooglądamy film edukacyjny „Innuici dzisiaj”;
  • Dowiemy się czym jest zorza polarna i będziemy oglądać ilustracje przedstawiające ją;
  • Poznamy właściwości magnesu w zabawie „Co potrafi magnes?”;
  • Będziemy łowić wyrazy na magnetyczne wędki;
  • Wykonamy makietę przedstawiającą wioskę Innuitów;
  • Dowiemy się jak wygląda życie na Antarktydzie a jak w Arktyce;
  • Weźmiemy udział w zabawie matematycznej „Sprytne pingwinki”;
  • Posłuchamy tradycyjnej muzyki Innuitów;
  • Będziemy odtwarzać rytmy w zabawie „Polarne echo”;
  • Poznamy zwierzęta obszarów polarnych;

Tydzień IV - „Nie jestem sam, wielu kolegów mam”  (19.02-23.02)

  • Poznamy i utrwalimy literę z : małą i wielką, drukowaną i pisaną;
  • Rozwiniemy sprawność fizyczną poprzez zabawy ruchowe np. „Spacer krętą uliczką”, „Z domu do domu”;
  • Rozwiniemy sprawność manualną poprzez ćwiczenia grafomotoryczne oraz prace plastyczne związane z tematyką tygodnia;
  • Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów;
  • Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach;
  • Popracujemy nad analizą i syntezą głoskową i sylabową wyrazów;
  • Rozwiniemy wyobraźnię tworząc własne opowiadania;
  • Wysłuchamy wiersza „Koledzy” Cz. Janczarskiego;
  • Weźmiemy udział w zabawie parateatralnej „Koledzy z przedszkola”;
  • Dokończymy zdanie : Jestem dobrym kolegą ponieważ…”;
  • Wykonamy upominki dla kolegi lub koleżanki z grupy;
  • Będziemy wypowiadać się na temat treści ilustracji „Przedszkolni koledzy”;
  • Wysłuchamy opowiadania „Czyje sanki najlepsze” M. Jaworczakowej;
  • Porozmawiamy na temat konieczności niesienia pomocy i wspierania innych;
  • Określimy cechy dobrego kolegi;
  • Weźmiemy udział w zabawie tanecznej przy piosence „Wyciagnij dłoń”;
  • Skonstruujemy planszową grę-opowiadanie „Na ratunek kolegom”;
  • Wysłuchamy opowiadania M. Jelonek „Zebra”;
  • Weźmiemy udział w zabawie dydaktycznej „Co Czujesz, gdy…”;
  • Będziemy kończyć  zdania doszukując się przyczyn naszych stanów emocjonalnych;
  • Przeczytamy globalnie wyrazy oznaczające stany emocjonalne;
  • Weźmiemy udział w quizie „Czy jesteś dobrym kolegą?”;
  • Przypomnimy sobie tekst przyrzeczenia straszaków;
  • Wykonamy łańcuszek koleżeńskich dłoni;

         Wiersz - „Zima” D. Gellner

Zima wcale nie jest cicha.
W zimie wiele głosów słychać:
Dzwonią dzwonki, trzeszczą sanie -
To jest właśnie zimy granie.
Mróz
Wygrywa groźnym palcem
Na klawiszach sopli walce,
Wiatr za płotem gwiżdże, hula...
Bęc
Upadła śnieżna kula.                                                      
Pewnie dzieci grają w śnieżki.
Szurr - ktoś zgarnia
Śnieg ze ścieżki.
Dzwoniec gubi się w piosence,
A my
Wyciągnijmy ręce
I chwytajmy śnieg mięciutki - śnieżne gwiazdy,
Zimy nutki.

Piosenka - „Zimowa sanna”, muz. Adam Markiewicz

1. Zima, zima, zima

pada, pada śnieg.

Jadę, jadę w świat sankami,

sanki dzwonią dzwoneczkami:

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń.

2. Jaka pyszna sanna,

parska raźno koń.

Śnieg rozbija kopytami,

sanki dzwonią dzwoneczkami:

Dzyń, dzyń, ...

3. Zasypane pola,

w śniegu cały świat.

Biała droga hen, przed nami,

sanki dzwonią dzwoneczkami:

Dzyń, dzyń….