Styczeń Tydzień I
Mijają dni, miesiące?
(02.01-06.01)
- Zwrócimy uwagę na budowę kalendarzy i ich charakterystyczne elementy
- Poznamy i utrwalimy wzór graficzny głoski –r, literę r, mała i dużą, drukowaną i pisaną
- Będziemy doskonalić analizę i syntezę słuchową podczas zabaw dydaktycznych
- Pooglądamy różne rodzaje kalendarzy
- Porozmawiamy na temat tego, co by było gdyby nie było kalendarzy
- Zapoznamy się z zapisem cyfrowym liczby 7
- Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów
- Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach
- Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych
- Rozwiniemy prawidłową wymowę głosek c i cz
- Utrwalimy nazwy dni tygodnia
- Wysłuchamy wiersza T. Fiutowskiej „Co robią zimą dni tygodnia?”
- Weźmiemy udział w zabawie „Który to dzień?”
- Utrwalimy dni tygodnia w zabawie rytmiczno-ruchowej „Cały tydzień”
- Wykonamy własne książeczki o wydarzeniach minionego tygodnia
- Będziemy dostrzegać określone cechy przedmiotów w zabawie „Dotknij czegoś”
- Nauczymy się na pamięć wiersza A. Galicy „Tydzień ma siedem dni”
- Wysłuchamy opowiadania J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach” i obejrzymy baśń na tablicy interaktywnej
- Będziemy wymieniać nazwy miesięcy
- Poszukamy rymów do nazw dni tygodnia
- Będziemy wypowiadać się na określony temat
- Poznamy przysłowia o miesiącach
- Weźmiemy udział w zabawie dydaktycznej „Z jakim miesiącem kojarzą się te przedmioty”
- Wykonamy pracę plastyczną nawiązującą do tematu tygodnia
- Wysłuchamy wiersza J. Brzechwy „Tydzień”
Styczeń Tydzień II
Karnawał
(09.01-13.01)
- poznamy i będziemy utrwalać wzór graficzny głoski s, literę s :małą i dużą, drukowaną i pisaną
- rozwiniemy zainteresowania karnawałem i tradycjami z nim związanymi;
- wysłuchamy opowiadania M. Skrobacz „Karnawałowy strój Stefana”
- dowiemy się co oznacza słowo „karnawał” i skąd się wzięło
- będziemy doskonalić umiejętność dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
- Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów
- Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach
- Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych
- Rozwiniemy wyobraźnię wykonując maski karnawałowe
- Nauczymy się piosenki „Śniegowa samba” oraz będziemy powtarzać fragmenty melodii na sylabach
- Ułożymy zagadki o postaciach z balu karnawałowego
- weźmiemy udział w zabawie „Na balu przebierańców”
- uczestnicząc w zabawie „Stroje balowe” będziemy doskonalić liczenie w zakresie 7
- pobawimy się w „Tańczące gwiazdki” z wykorzystaniem chusty animacyjnej
- udoskonalimy słuch w zabawie „Zginęły klucze”
- wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia
- wykonamy prezenty dla naszych kochanych Babć i Dziadków 😊
- z pasków bibułki będziemy układać poznane litery
- rozwiniemy słuch fonematyczny poprzez zabawy głoskami i zgłoskami
- Rozwiniemy małą motorykę wycinając nożyczkami wzory odrysowane z szablonów;
- Biorąc udział w ćwiczeniach artykulacyjnych będziemy pracować nad ruchami warg, języka i podniebienia;
Styczeń Tydzień III
Odwiedzili nas babcia i dziadziuś
(16.01-20.01)
- poznamy i utrwalimy literę n: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- porozmawiamy na temat dzieciństwa członków naszej rodziny
- dowiemy się czym jest drzewo genealogiczne i nazwiemy członków rodziny
- poszukamy przymiotników określających babcię i dziadka
- porozmawiamy na temat naszych babć i dziadków, będziemy mówić za co ich kochamy
- rozwiniemy spostrzegawczość w zabawie „Literka do literki”
- rozwiniemy sprawność fizyczną w ćwiczeniach i zabawach ruchowych m.in. „Wyszywamy serwetę dla babci i dziadka”, „Kwiatek dla babci i dziadka”, „Babcia czy dziadek”
- wysłuchamy wiersza W. Chotomskiej „Wiersz dla babci” i porozmawiamy na jego temat
- wykonamy prezenty dla babć i dziadków, nauczymy się piosenek i będziemy z niecierpliwością oczekiwać na miłych gości w naszym przedszkolu
- będziemy doskonalić czytanie globalne wyrazów poprzez układanie ich z rozsypanki literowej
- w zabawie „Uliczka babci i dziadka” będziemy ćwiczyć naszą pamięć
- będziemy wypowiadać się na temat tempa i nastroju utworów muzycznych
- usprawnimy dodawanie w zakresie 7
- wysłuchamy wiersza E. Śnieżkowskiej-Bielak „Dobra wróżka”
- utrwalimy znajomość kształtów figur geometrycznych
- wysłuchamy wiersza J. Koczanowskiej „Dziadek”
- weźmiemy udział w zabawie pantomimicznej „Pomagamy w pracach domowych”
- skomponujemy obrazek z figur geometrycznych
- podczas spacerów będziemy obserwować przyrodę w zimowej szacie
- dostrzeżemy kontekst przyczynowo-skutkowy układając historyjkę obrazkową
Styczeń Tydzień IV
Wielcy ludzie też kiedyś byli mali
(23.01-27.01)
- Rozwiniemy uczucia patriotyczne poprzez poznawanie sławnych Polaków;
- Dowiemy się kim jest człowiek sławny pracując metodą „burzy mózgów”;
- Poznamy ciekawostki z życia małego Fryderyka Chopina;
- Wysłuchamy kompozycji pianisty , będziemy określać nastrój i dynamikę utworów;
- Nauczymy się reagować ruchem na sygnał muzyczny;
- Wykonamy pracę plastyczną inspirowaną muzyką F. Chopina;
- Będziemy układać historyjki obrazkowe z uwzględnieniem kontekstu przyczynowo-skutkowego;
- Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów;
- Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach;
- Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych;
- Rozwiniemy małą motorykę wycinając nożyczkami wzory odrysowane z szablonów;
- Biorąc udział w ćwiczeniach artykulacyjnych będziemy pracować nad ruchami warg, języka i podniebienia;
- Dowiemy się do czego potrzebne są encyklopedie i poszukamy w nich informacji o Janie Matejce;
- Dowiemy się jakie są rodzaje malarstwa i wzbogacimy nasz słownik o terminy „martwa natura”, „portret”, „pejzaż”;
- Przyglądniemy się twórczości Jana Matejki;
- Wzbogacimy swoją wiedzę na temat kompozycji, podziału barw oraz atrybutów malarskich;
- Rozwiniemy mowę dzieląc się wrażeniami na temat obejrzanych obrazów;
- Wysłuchamy wiersza W. Badalskiej „Mikołaj Kopernik”;
- Poznamy szczegóły i ciekawostki z życia Mikołaja Kopernika;
- Przeprowadzimy zabawy badawcze z globusem i lampką poznając ruchy Ziemi;
- Poprzez zabawę „Dzień i noc” utrwalimy teorię M. Kopernika;
- Poznamy obraz J. Matejki „ Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem”;
- Wykonamy pracę plastyczno-techniczną ”Luneta”;
- Poznamy niektóre fakty z życia słynnej chemiczki M. Skłodowskiej – Curie;
- Poznamy nazwy narzędzi używanych przez chemików;
- Będziemy poznawać właściwości wody i określać stany skupienia;
- Poznamy elementy biografii papieża św. Jana Pawła II i wysłuchamy opowiadania J. Krzyżanek „Jak Karolek został papieżem”;
- Wykonamy pracę plastyczną „ Św. Jan Paweł II – przyjaciel ludzi”;
- Wysłuchamy opowieści „Karol Wojtyła – miłośnik gór”, interpretując ją ruchem;
- Pooglądamy film opowiadający o życiu św. Jana Pawła II;
Luty TYDZIEŃ I
„Nasze zmysły"
(30.01-03.02)
- Wysłuchamy opowiadania Agaty Widzowskiej Płotek z kości
- Poznamy literę b, B
- Poznamy sposoby spędzania wypoczynku zimą
- Poznamy zasady bezpiecznego wypoczynku podczas ferii zimowych
- Rozpoznamy kolegę za pomocą dotyku
- Nazwiemy wskazane części ciała
- Zaznaczymy na rysunku narządy zmysłów
- Wysłuchamy piosenki czuję świat
- Wykorzystamy narządy zmysłów podczas zabaw badawczych
- Wykonamy ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
- Rozwiążemy zagadki o częściach ciała
- Będziemy różnicować słowa różniące się jedną głoską
- Odszukamy słowa kryte w innych słowach
- Podamy przykłady, w jaki sposób uniknąć hałasu w Sali przedszkolnej
- Podamy liczbę mnogą i zdrobnienia podanych słów
- Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia
Luty TYDZIEŃ II
„Poznajemy różne zawody"
(06.02-10.02)
- Wysłuchamy opowiadania Barbary Szelągowskiej Kim będę w przyszłości
- Poznamy literę g, G
- Określimy, na czym polega praca przedstawicieli wybranych zawodów
- Wskażemy rekwizyty potrzebne do wykonywania danego zawodu
- Wykonamy pracę plastyczną przedstawiającą nasz wymarzony zawód
- Rozpoznamy zawody na podstawie ich słownych opisów
- Rozwiążemy zagadki dotyczące zawodów
- Stworzymy żeńskie odpowiedniki męskich zawodów
- Poznamy właściwości magnesu
- Wymienimy narzędzia potrzebne w pracy ogrodnika
- Poznamy etap powstawania chleba
- Wspólnie upieczemy pizze
- Poznamy cyfrę 8
- Określimy relacje zachodzące między liczbami, wpisują między nie odpowiedni znak matematyczny
- <, > lub = (6 latki)
- Rozwiążemy rebusy fonetyczne
Luty TYDZIEŃ III
„Zabawy na śniegu"
(13.02-17.02)
- Wysłuchamy opowiadania Agaty Widzowskiej Z górki na pazurki
- Poznamy literę w, W
- Będziemy uczestniczyć w balu karnawałowym,
- Rozwiniemy swoją sprawność ruchową poprzez udział w tańcach oraz zabawach ruchowych podczas balu
- Wypowiemy się na temat przebrań swoich i kolegów
- Ubierzemy ubrania odpowiednie do jazdy na nartach
- Rozwiążemy i ułożymy zagadki o tematyce zimowej
- Zbadamy, czy śnieg jest czysty
- Wysłuchamy piosenki Bezpiecznie zimą
- Zademonstrujemy ruchami różne zabawy na śniegu
- Wypowiemy się na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zimowych zabaw
- Poznamy różne rodzaje termometrów
- Poznamy różne dyscypliny sportowe
- Powiemy jak, lubimy spędzać czas w zimie
- Rozwiążemy i ułożymy zdania tekstowe
- Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematem tygodnia
Luty TYDZIEŃ IV
„Różne rodzaje parków"
(20.02-24.02)
- Wysłuchamy opowiadania Barbary Szelągowskiej Parkowy zawrót głowy
- Stworzymy nazwy dla parku, w którym można spotkać dinozaury
- Porozmawiamy o parku jurajskim i o dinozaurach
- Spróbujemy podać cechy charakterystyczne dla dinozaurów mięsożernych i roślinożernych
- Spróbujemy dowiedzieć się w jakich warunkach żyły dinozaury
- Dowiemy się czym jest skamielina oraz jak nazywa się dyscyplina naukowa zajmująca się skamieniałościami
- Stworzymy nowego dinozaura oraz wymyślimy dla niego nazwę
- Odbędziemy wirtualną wycieczkę po parkach wodnych, z wykorzystaniem internetu
- Spróbujemy wykonać łódeczkę metodą origami
- Dowiemy się jak stworzyć ciecz nienewtonowską
- Poznamy zasady zwiedzania parków narodowych
- Stworzymy własne logo parku narodowego
- Stworzymy nowe nazwy atrakcji dostępnych w parku rozrywki
- Określimy, co można zobaczyć w parku miniatur
- Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia