Motylki - Zamierzenia 2023

Styczeń Tydzień I

Mijają dni, miesiące?
(02.01-06.01)

 

  • Zwrócimy uwagę na budowę kalendarzy i ich charakterystyczne elementy
  • Poznamy i utrwalimy wzór graficzny głoski –r, literę r, mała i dużą, drukowaną i pisaną
  • Będziemy doskonalić analizę i syntezę słuchową podczas zabaw dydaktycznych
  • Pooglądamy różne rodzaje kalendarzy
  • Porozmawiamy na temat tego, co by było gdyby nie było kalendarzy
  • Zapoznamy się z zapisem cyfrowym liczby 7
  • Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów
  • Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach
  • Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych
  • Rozwiniemy prawidłową wymowę głosek c i cz
  • Utrwalimy nazwy dni tygodnia
  • Wysłuchamy wiersza T. Fiutowskiej „Co robią zimą dni tygodnia?”
  • Weźmiemy udział w zabawie „Który to dzień?”
  • Utrwalimy dni tygodnia w zabawie rytmiczno-ruchowej „Cały tydzień”
  • Wykonamy własne książeczki o wydarzeniach minionego tygodnia
  • Będziemy dostrzegać określone cechy przedmiotów w zabawie „Dotknij czegoś”
  • Nauczymy się na pamięć wiersza A. Galicy „Tydzień ma siedem dni”
  • Wysłuchamy opowiadania J. Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach” i obejrzymy baśń na tablicy interaktywnej
  • Będziemy wymieniać nazwy miesięcy
  • Poszukamy rymów do nazw dni tygodnia
  • Będziemy wypowiadać  się na określony temat
  • Poznamy przysłowia o miesiącach
  • Weźmiemy udział w zabawie dydaktycznej „Z jakim miesiącem kojarzą się te przedmioty”
  • Wykonamy pracę plastyczną nawiązującą do tematu tygodnia
  • Wysłuchamy wiersza J. Brzechwy „Tydzień” 

Styczeń Tydzień II

Karnawał
(09.01-13.01)

 

  • poznamy i będziemy utrwalać wzór graficzny głoski s, literę s :małą i dużą, drukowaną i pisaną
  • rozwiniemy zainteresowania karnawałem i tradycjami z nim związanymi;
  • wysłuchamy opowiadania M. Skrobacz „Karnawałowy strój Stefana”
  • dowiemy się co oznacza słowo „karnawał” i skąd się wzięło
  • będziemy doskonalić umiejętność dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
  • Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów
  • Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach
  • Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych
  • Rozwiniemy wyobraźnię wykonując maski karnawałowe
  • Nauczymy się piosenki „Śniegowa samba” oraz będziemy powtarzać fragmenty melodii na sylabach
  • Ułożymy zagadki o postaciach z balu karnawałowego
  • weźmiemy udział w zabawie „Na balu przebierańców”
  • uczestnicząc w zabawie „Stroje balowe” będziemy doskonalić liczenie w zakresie 7
  • pobawimy się w „Tańczące gwiazdki” z wykorzystaniem chusty animacyjnej
  • udoskonalimy słuch w zabawie „Zginęły klucze”
  • wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia
  • wykonamy prezenty dla naszych kochanych Babć i Dziadków 😊
  • z pasków bibułki będziemy układać poznane litery
  • rozwiniemy słuch fonematyczny poprzez zabawy głoskami i zgłoskami
  • Rozwiniemy małą motorykę wycinając nożyczkami wzory odrysowane z szablonów;
  • Biorąc udział w ćwiczeniach artykulacyjnych będziemy pracować nad ruchami warg, języka i podniebienia;

Styczeń Tydzień III

Odwiedzili nas babcia i dziadziuś
(16.01-20.01)

 

  • poznamy i utrwalimy literę n: małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • porozmawiamy na temat dzieciństwa członków naszej rodziny
  • dowiemy się czym jest drzewo genealogiczne i nazwiemy członków rodziny
  • poszukamy przymiotników określających babcię i dziadka
  • porozmawiamy na temat naszych babć i dziadków, będziemy mówić za co ich kochamy
  • rozwiniemy spostrzegawczość w zabawie „Literka do literki”
  • rozwiniemy sprawność fizyczną w ćwiczeniach i zabawach ruchowych m.in. „Wyszywamy serwetę dla babci i dziadka”, „Kwiatek dla babci i dziadka”, „Babcia czy dziadek”
  • wysłuchamy wiersza W. Chotomskiej „Wiersz dla babci” i porozmawiamy na jego temat
  • wykonamy prezenty dla babć i dziadków, nauczymy się piosenek i będziemy z niecierpliwością oczekiwać na miłych gości w naszym przedszkolu
  • będziemy doskonalić czytanie globalne wyrazów poprzez układanie ich z rozsypanki literowej
  • w zabawie „Uliczka babci i dziadka” będziemy ćwiczyć naszą pamięć
  • będziemy wypowiadać się na temat tempa i nastroju utworów muzycznych
  • usprawnimy dodawanie w zakresie 7
  • wysłuchamy wiersza E. Śnieżkowskiej-Bielak „Dobra wróżka”
  • utrwalimy znajomość kształtów figur geometrycznych
  • wysłuchamy wiersza J. Koczanowskiej „Dziadek”
  • weźmiemy udział w zabawie pantomimicznej „Pomagamy w pracach domowych”
  • skomponujemy obrazek z figur geometrycznych
  • podczas spacerów będziemy obserwować przyrodę w zimowej szacie
  • dostrzeżemy kontekst przyczynowo-skutkowy układając historyjkę obrazkową

Styczeń Tydzień IV

Wielcy ludzie też kiedyś byli mali
(23.01-27.01)

 

  • Rozwiniemy uczucia patriotyczne poprzez poznawanie sławnych Polaków;
  • Dowiemy się kim jest człowiek sławny pracując metodą „burzy mózgów”;
  • Poznamy ciekawostki z życia małego Fryderyka Chopina;
  • Wysłuchamy kompozycji pianisty , będziemy określać nastrój i dynamikę utworów;
  • Nauczymy się reagować ruchem na sygnał muzyczny;
  • Wykonamy pracę plastyczną inspirowaną muzyką F. Chopina;
  • Będziemy układać historyjki obrazkowe z uwzględnieniem kontekstu przyczynowo-skutkowego;
  • Będziemy przeliczać elementy w zbiorze oraz porównywać liczebności zbiorów;
  • Udoskonalimy umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach;
  • Będziemy uczestniczyć w ćwiczeniach i zabawach ruchowych;
  • Rozwiniemy małą motorykę wycinając nożyczkami wzory odrysowane z szablonów;
  • Biorąc udział w ćwiczeniach artykulacyjnych będziemy pracować nad ruchami warg, języka i podniebienia;
  • Dowiemy się do czego potrzebne są encyklopedie i poszukamy w nich informacji o Janie Matejce;
  • Dowiemy się jakie są rodzaje malarstwa i wzbogacimy nasz słownik o terminy „martwa natura”, „portret”, „pejzaż”;
  • Przyglądniemy się twórczości Jana Matejki;
  • Wzbogacimy swoją wiedzę na temat kompozycji, podziału barw oraz atrybutów malarskich;
  • Rozwiniemy mowę dzieląc się wrażeniami na temat obejrzanych obrazów;
  • Wysłuchamy wiersza W. Badalskiej „Mikołaj Kopernik”;
  • Poznamy szczegóły i ciekawostki z życia Mikołaja Kopernika;
  • Przeprowadzimy zabawy badawcze z globusem i lampką poznając ruchy Ziemi;
  • Poprzez zabawę „Dzień i noc” utrwalimy teorię M. Kopernika;
  • Poznamy obraz J. Matejki „ Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem”;
  • Wykonamy pracę plastyczno-techniczną ”Luneta”;
  • Poznamy niektóre fakty z życia słynnej chemiczki M. Skłodowskiej – Curie;
  • Poznamy nazwy narzędzi używanych przez chemików;
  • Będziemy poznawać właściwości wody i określać stany skupienia;
  • Poznamy elementy biografii papieża św. Jana Pawła II i wysłuchamy opowiadania J. Krzyżanek „Jak Karolek został papieżem”;
  • Wykonamy pracę plastyczną „ Św. Jan Paweł II – przyjaciel ludzi”;
  • Wysłuchamy opowieści „Karol Wojtyła – miłośnik gór”, interpretując ją ruchem;
  • Pooglądamy film opowiadający o życiu św. Jana Pawła II;

Luty TYDZIEŃ I

„Nasze zmysły"
(30.01-03.02)

  • Wysłuchamy opowiadania Agaty Widzowskiej Płotek z kości
  • Poznamy literę b, B
  • Poznamy sposoby spędzania wypoczynku zimą
  • Poznamy zasady bezpiecznego wypoczynku podczas ferii zimowych
  • Rozpoznamy kolegę za pomocą dotyku
  • Nazwiemy wskazane części ciała
  • Zaznaczymy na rysunku narządy zmysłów
  • Wysłuchamy piosenki czuję świat
  • Wykorzystamy narządy zmysłów podczas zabaw badawczych
  • Wykonamy ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
  • Rozwiążemy zagadki o częściach ciała
  • Będziemy różnicować słowa różniące się jedną głoską
  • Odszukamy słowa kryte w innych słowach
  • Podamy przykłady, w jaki sposób uniknąć hałasu w Sali przedszkolnej
  • Podamy liczbę mnogą i zdrobnienia podanych słów
  • Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia

Luty TYDZIEŃ II

„Poznajemy różne zawody"
(06.02-10.02)

  • Wysłuchamy opowiadania Barbary Szelągowskiej Kim będę w przyszłości
  • Poznamy literę g, G
  • Określimy, na czym polega praca przedstawicieli wybranych zawodów
  • Wskażemy rekwizyty potrzebne do wykonywania danego zawodu
  • Wykonamy pracę plastyczną przedstawiającą nasz wymarzony zawód
  • Rozpoznamy zawody na podstawie ich słownych opisów
  • Rozwiążemy zagadki dotyczące zawodów
  • Stworzymy żeńskie odpowiedniki męskich zawodów
  • Poznamy właściwości magnesu
  • Wymienimy narzędzia potrzebne w pracy ogrodnika
  • Poznamy etap powstawania chleba
  • Wspólnie upieczemy pizze
  • Poznamy cyfrę 8
  • Określimy relacje zachodzące między liczbami, wpisują  między nie odpowiedni znak matematyczny
  • <, > lub = (6 latki)
  • Rozwiążemy rebusy fonetyczne  

Luty TYDZIEŃ III

„Zabawy na śniegu"
(13.02-17.02)

  • Wysłuchamy opowiadania Agaty Widzowskiej Z górki na pazurki
  • Poznamy literę w, W
  • Będziemy uczestniczyć w balu karnawałowym,
  • Rozwiniemy swoją sprawność ruchową poprzez udział w tańcach oraz zabawach ruchowych podczas balu
  • Wypowiemy się na temat przebrań swoich i kolegów
  • Ubierzemy ubrania odpowiednie do jazdy na nartach
  • Rozwiążemy i ułożymy zagadki o tematyce zimowej
  • Zbadamy, czy śnieg jest czysty
  • Wysłuchamy piosenki Bezpiecznie zimą
  • Zademonstrujemy ruchami różne zabawy na śniegu
  • Wypowiemy się na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zimowych zabaw
  • Poznamy różne rodzaje termometrów
  • Poznamy różne dyscypliny sportowe
  • Powiemy jak, lubimy spędzać czas w zimie
  • Rozwiążemy i ułożymy zdania tekstowe
  • Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematem tygodnia 

Luty TYDZIEŃ IV

„Różne rodzaje parków"
(20.02-24.02)

  • Wysłuchamy opowiadania Barbary Szelągowskiej Parkowy zawrót głowy
  • Stworzymy nazwy dla parku, w którym można spotkać dinozaury
  • Porozmawiamy o parku jurajskim i o dinozaurach 
  • Spróbujemy podać cechy charakterystyczne dla dinozaurów mięsożernych i roślinożernych
  • Spróbujemy dowiedzieć się w jakich warunkach żyły dinozaury
  • Dowiemy się czym jest skamielina oraz jak nazywa się dyscyplina naukowa zajmująca się skamieniałościami 
  • Stworzymy nowego dinozaura oraz wymyślimy dla niego nazwę
  • Odbędziemy wirtualną wycieczkę po parkach wodnych, z wykorzystaniem internetu 
  • Spróbujemy wykonać łódeczkę metodą origami
  • Dowiemy się jak stworzyć ciecz nienewtonowską
  • Poznamy zasady zwiedzania parków narodowych
  • Stworzymy własne logo parku narodowego
  • Stworzymy nowe nazwy atrakcji dostępnych w parku rozrywki 
  • Określimy, co można zobaczyć w parku miniatur
  • Wykonamy pracę plastyczną związaną z tematyką tygodnia